Mange børn er vilde med vand. Aktiviteter i en pool kan være en fantastisk måde for børn at brænde energi af og samtidig have det sjovt med at udforske et nyt element. Det kan dog være svært at vide, hvornår du skal sætte dit barn i vandet, hvornår det skal lære at svømme og hvordan du giver barnet en god oplevelse.

Begynd tidligt

Jo tidligere du putter børn i vandet, jo hurtigere bliver de fortrolige med det. Fra babyen er et par måneder, kan du forsøge at tage det med i poolen. Kroppen bevæger sig anderledes i vand, og jo hurtigere babyen første gang prøver det nye element, jo hurtigere vænner det sig til det. Til babysvømning kan du lære, hvordan du bedst holder babyen samt lære nogle nemme dykkeøvelser, når babyen er tryg ved vandet. Det vigtigste er dog, at barnet prøver at være i vand og har en god oplevelse. Så kan øvelserne vente.

Vær tålmodig

Fra 2 års alderen eller når barnet er klar til det, kan du begynde at lære det små øvelser i vandet. Nogle børn lærer at svømme, når de er 3 år og nogle lærer det først, når de begynder i skole. Derfor må forældre være tålmodige. Det vigtigste er stadig, at børnene har det sjovt i vandet og er tygge ved det.

Find sjove, simple legende øvelser for børnene. Det er bedre at finde et par øvelser og gentage dem mange gange end at overvælde børnene med mange forskellige ting. Lav flere af de lege, børnene synes er sjove og vent med de mere udfordrende, så der er mange succesoplevelser fra starten. Hvis der kommer for meget pres på, eller børnene ikke synes, det er sjovt, mister de motivationen og får sværere ved at lære det.

Svømmebælte, vinger og veste

Hjælp til svømningen kan være en god idé, hvis barnet vil forsøge at udforske vandet selv. Det kan give en glæde og en frihed i vandet, at børnene selv kan pjaske rundt med vest eller svømmevinger på. Her kan du finde svømmeveste i mange forskellige varianter og farver, der giver en god bevægelighed i vandet.

De kan også være gode at bruge, når børnene skal lære at tage svømmetag. Når du selv er i vandet, og du laver øvelser med dit barn, er det dog ikke altid nødvendigt. Barnet skal efterhånden lære at holde mave og bagdel oppe, og det er nemmere at lære med en forælder, der støtter barnet på bryst eller nakke i stedet for svømmevinger.

Din rolle

Når du laver øvelser med dit barn, er der et par ting, du skal være opmærksom på som forælder. Dine følelser smitter dit barn, så hvis du ikke selv er en vandhund, skal du også forsøge at have det sjovt og smile i vandet. Hvis du er bange for vand selv, bliver dit barn også utryg. Så kan det være bedre at et andet familiemedlem sørger for svømmetræningen. Før du laver øvelser med dit barn, kan du tale med dem om øvelserne, så de er forberedt på, hvad de skal.

Du kan også tale med dem bagefter for at finde ud af, om det var sjovt, hvilke øvelser der var svære og så videre. Det er vigtigt, at barnet stoler på dig, og at du ikke presser barnet i de forskellige øvelser. Hvis dit barn bliver bange for at lave en øvelse, er det fordi, de ikke er klar, og så er det bedre at vente og lave en anden øvelse. Hvis barnet  ikke tør få hovedet under vand, så start med vaske ansigtet i vand eller med at få munden under vand.

Øvelser

Du kan finde mange forskellige øvelser til dine børn til svømmetræning for børn, i svømmehallerne eller på nettet. De handler om vejrtrækning, balance, bevægelse og elementskifte. En simpel øvelse i balance kan være at lade dit barn flyde på ryggen, mens du støtter nakken og holder deres hoved over vand. En lidt sværere øvelse i at holde balancen går ud på, at barnet skal presse en flydeplade ned under vandet og holde den på bunden med foden, mens barnet holder fast i kanten af bassinet. Ved vejrtrækningsøvelser kan barnet starte med at få munden under vand og puste bobler i vandet eller puste til ting i vandoverfladen. Derefter kan det prøve at puste med næsen. Når barnet er trygt ved at have hoved under vand, kan øvelserne handle om at trække vejret ind over vand, holde vejret og ånde ud under vand.

En sjov øvelse i elementskifte kan være, at barnet holder sine arme ovenpå forælderens strakte arme, mens barnet ligger på maven. Forælderen snurrer rundt som en karrusel, og barnet kan mærke vandet trække og gøre modstand. Hvis du vil lave nogle øvelser med bevægelse, kan du finde et sted, hvor barnet kan bunde og lave lege, der får dem til at gå gennem vandet på forskellige måder fra den ene ende af bassinet til den anden. Det kan være, de skal gå baglæns, hoppe, hinke, marchere eller forsøge at gå som forskellige dyr. Når børnene er trygge ved at dykke kan de også øve sig i at bevæge sig under vand ved at hente ting fra bunden af bassinet. Der er mange øvelser at vælge imellem, men find et par stykker først, som kan være sjove for dit barn og gentag dem. Gå fremad i barnets tempo.